Wikia

AlgemeenEdit

FIP is een afkorting die staat voor Feline Infectieuze Peritonitis. FIP is een ingewikkelde aandoeningen die veroorzaakt wordt door een virus. Bijna elke kat is een drager van het FIP virus maar dan in een niet gemuteerde vorm. Ongemuteerde FIP kan diarree bij katten veroorzaken die vaak ook snel weer weg is. Het is overdraagbaar van kat op kat en de meeste katten ondervinden geen last. Bij 1 op de 5 katten muteert het virus naar een buikvliesontsteking.

SymptomenEdit

Symptomen die veroorzaakt worden door FIP zijn:

Sloomheid, dikke buik door vocht, lusteloosheid, koorts, slecht eten, vermagering, diarree, slechte vacht, gele slijmvliezen/huid, benauwdheid, oogontsteking, epileptische aanvallen.

ZiektebeeldEdit

FIP bestaat in 2 vormen:

Natte vormEdit

Dit is de acute vorm waarbij kleine bloedvaten vocht gaan lekken en er vrij vocht in de buikholte en/of borstholte ontstaat. Het vocht is vaak geel en dradentrekkend. Katten met deze vorm van FIP zijn erg ziek. Ze kunnen benauwd zijn als er vocht aanwezig is en hebben vaak een dikke buik- en/of borstholte.

Droge vormEdit

Dit is de chronische vorm waarbij er in verschillende organen door het hele lichaam kleine ontstekingshaarden ontstaan. Veel voorkomende organen zijn de lever, de nieren, de ogen en de hersenen.

DiagnoseEdit

De diagnose ziet er slecht uit voor een kat met gemuteerde FIP. De levensduur kan gerekt worden door agressieve behandeling maar uiteindelijk zal de kat eraan sterven.

PreventieEdit

Een kat kun je niet beschermen tegen het dragen van het FIP virus. Je kunt wel het muteren zo klein mogelijk maken door goede hygiëne. Ook bestaat er een vaccin tegen FIP maar die wordt nooit toegediend van wegen de slechte werking.